טיפים והמלצות לחינוך התינוק לשתייה עצמאית 

טיפים והמלצות לחינוך התינוק לשתייה עצמאית ונכונה 

באדיבות יעל רוקח, מטפלת ברפואה משלימה, יועצת למותג NUK

כולנו רוצים לחנך את ילדינו לעצמאות, להקנות להם ביטחון ולעודד אותם בביצוע פעולות יומיומיות בעצמם. לעצמאות תפקיד חשוב ומרכזי בהתפתחות האישית וחלק גדול בבניית הביטחון העצמי. לנו ההורים תפקיד חשוב בהקניית מיומנויות אלו לילדינו כבר מגיל צעיר, בכדי שיוכלו לאכול, לשתות ולבצע כל פעילות אחרת בעצמם ובביטחון מלא. אחד הצעדים החשובים בהתפתחות התינוק הוא ללמוד לשתות באופן עצמאי, אשר מהווה אתגר אמיתי לסבלנות ולמיומנות.

יעל רוקח, מטפלת ברפואה משלימה, יועצת למותג NUK מעניקה טיפים והמלצות לפיתוח ולעידוד שתייה עצמאית בקרב תינוקות ופעוטות:  

    • הבייבי הגיע לגיל חצי שנה? זה הזמן לחשוף אותו למזון מוצק וטעמים חדשים, שכן עד עכשיו הוא ניזון מהנקה או מתמ"ל (תרכובת מזון לתינוק). זהו שלב מרגש מאוד בהתפתחות התינוק הן לתינוק עצמו והן להורה. כעת, משק הנוזלים בגופו משתנה והתינוק מתחיל לפתח את חוש הצמא ועלינו להשלים לו את כמות הנוזלים.
    • לתינוקות הממשיכים לצרוך תמ"ל כהשלמת תזונה, מומלץ להפריד בין בקבוק המים לבין בקבוק ההזנה, בכדי להרגיל אותם לחוויית שתיה אחרת ולהרגלי שתיית מים.  
    • בגיל זה כדאי לבחור בבקבוק אימון, שמקל על המעבר בין הזנה מבקבוק לשתייה מכוס. הידיות הארגונומיות של בקבוק האימון, מסייעות לאחיזה נוחה ובטוחה של התינוק.
  • החל מגיל 8 חודשים ניתן לשלב כוס מעבר, כדוגמת כוס ההתפתחות של NUK מג'יק קאפ, המאפשרת לתינוק ללמוד לשתות בקלות ובצורה עצמאית, מכל צד של שפת הכוס 3600, ממש כמו גדול ולייצר לעצמו הרגלים חשובים והקשבה קריטית לצורכי הגוף. כאשר הוא צמא, והכוס נגישה לו, כל שנותר לו זה להושיט את היד ולאחוז בה. כך הוא יכול לשתות לבד ואף שולט בתזמון ובכמות המים. כתוצאה מכך, תחושת הסיפוק העצמי, ההצלחה וההבנה ש"אני יכול!", עולה. 
  • הכוס מונעת נזילות כבר מהלגימה הראשונה, הודות לשסתום הסיליקון שאוטם אותה מבפנים, המאפשר גם זרימה רציפה בזמן השתייה. כך נשמרת היגיינת המים, אך גם הסיוע להורים, על ידי הפחתת כמות החלפות הבגדים לתינוק, בשל הרטיבות.
    • בהיבט ההתפתחות המוטורית, מגיל חצי שנה אנחנו מצפים שהתינוק כבר יושיט ידיים קדימה, יתפוס חפץ, יביא אותו למרכז הגוף ואף יחצה את קו אמצע הגוף ויניח את החפץ בצד הנגדי ליד התופסת. העבודה עם הכוס של NUK מאפשרת גירויים מוטוריים חשובים כמו הגעה למרכז הגוף וחציית קו האמצע. כמו כן, היא מאפשרת גירויים וחשיפות נוספות כגון חיזוק קשר עין-יד, חיזוק חגורת הכתפיים, עבודת כוח ידיים ומוטוריקה גסה ועדינה.
  • אז מה שותים? מים! ולפי הנחיות משרד הבריאות, עד גיל שנה יש להרתיח את המים, בין אם אלו מי ברז, מים מינרלים או מים ממתקן טיהור. לאחר ההרתחה יש להמתין עד שיגיעו לטמפרטורת החדר ורק אז להציעם לתינוק. 
  • פחות מומלץ בשלב הזה לחשוף את התינוק למים ממותקים (לא מיץ ממותק ולא להמיס סוכר במים וגם לא תה). ואם הילד מסרב לשתות, פשוט לא להתייאש. נסו לחשוף אותו יותר ויותר למים. העקביות חשובה!
  • שתו גם אתם מים. גם בריא לכם וגם נותן דוגמא מעולה לחיקוי, הרי התינוקות הם חקיינים מעולים.