מחקר חדש חושף שמשחק בבובות מאפשר לילדים לפתח מיומנויות אמפתיה ועיבוד מידע חברתי

חברת מאטל העולמית ומומחים למדעי המוח מאוניברסיטת קרדיף שיתפו פעולה במחקר חדש שמשתמש בפעם הראשונה בדימות מוחי כראיה במחקר לחקר ההשפעות של משחק בבובות


חברת מאטל העולמית וצוות מדעני מוח מאוניברסיטת קארדיף בויילס, אנגליה, מכריזים על ממצאיו של מחקר חדש, שנערך בפעם הראשונה בתחום מדעי המוח, במטרה לחקור את ההשפעה החיובית של משחק בבובות על ילדים, ולהמציא ראיות חדשות לכך שמשחק בבובות מפעיל אזורים במוח שמאפשרים לילדים לפתח אמפתיה ומיומנויות עיבוד מידע חברתי, גם כשהם משחקים לבדם. 

 

ממצאי המחקר חושפים, כי משחק בבובות מפעיל אזורים במוח שקשורים לעיבוד מידע חברתי ואמפתיה, דבר המצביע על כך שמשחק בבובות מאפשר לילדים להתאמן, להשתמש ולממש מיומנויות אלו גם כאשר הם משחקים לבדם.

 

ממצאים אחרים חושפים כי משחק בבובות מאפשר לילדים לפתח כישורי אמפתיה ועיבוד חברתי יותר ממשחק עצמאי בטאבלט, גם כשהם משחקים לבדם.

במהלך 18 החודשים האחרונים, השתמשו המרצה הבכירה, ד"ר שרה גרסון (Dr. Sarah Gerson), ועמיתיה במרכז למדעי התפתחות האדם של אוניברסיטת קארדיף, בטכנולוגיית דימות מוחי על מנת לספק את האינדיקציות הראשונות ליתרונות של משחק בבובות ברמת המוח. באמצעות ניטור הפעילות המוחית של 33 ילדים בגילאי 4 עד 8, בעודם משחקים עם מגוון בובות ברבי, מצא הצוות כי הסולקוס העליון הזמני (pSTS), אזור במוח הקשור לעיבוד מידע חברתי כגון אמפתיה, הופעל גם כאשר הילד שיחק לבדו. יתרונות אלו של משחק עצמאי בבובות הוכחו כזהים הן בקרב בנים והן בקרב בנות.

ד"ר גרסון מסבירה: "זהו ממצא חדש לחלוטין. אנו משתמשים באזור זה במוח כאשר אנו חושבים על אנשים אחרים, במיוחד כאשר אנו חושבים על מחשבותיו או רגשותיו של אדם אחר. בובות מעודדות אותם ליצור עולמות דמיוניים קטנים משלהם, בניגוד, למשל, למשחקי פתרון בעיות או בנייה. הן מעודדות ילדים לחשוב על אנשים אחרים וכיצד הם עשויים לתקשר זה עם זה. העובדה שהבחנו בפעילות ה-pSTS במחקר שלנו, מעידה על כך שמשחק בבובות מסייע להם להתאמן ביישום חלק מהמיומנויות החברתיות להן יזדקקו בהמשך חייהם. מכיוון שהוכח כי אזור מוח זה ממלא תפקיד דומה של תמיכה באמפתיה ובעיבוד חברתי ברחבי שש יבשות, ממצאים אלה עשויים להיות אגנוסטיים למדינה".

 

כדי לאסוף את הנתונים למחקר, משחק הילדים חולק לחלקים שונים, כך שהצוות בקארדיף יוכל לזהות את הפעילות המוחית המתייחסת לכל סוג משחק שונה בנפרד: משחק עם הבובות לבד; משחק עם הבובות יחד עם אדם אחר (עוזר המחקר); משחק עם הטאבלט לבד ומשחק עם הטאבלט יחד עם אדם אחר (עוזר המחקר).

 

הבובות בהן נעשה שימוש כללו מגוון רחב של בובות ברבי וערכות משחק, כאשר כל בובות הברבי והערכות הוחזרו למצב הראשוני שהיו בו לפני התחלת הניסוי עם ילד חדש, כדי להבטיח עקביות בהתנסות. המשחק בטאבלט כלל משחקים שמאפשרים לילדים לעסוק במשחק פתוח ויצירתי (ולא כלל משחקים מבוססי מטרה), כדי לספק חווית משחק דומה למשחק בבובות.

 
ממצאי המחקר מראים, שכאשר הילדים שיחקו עם הבובות לבד, הם הציגו את אותן רמות פעילות pSTS שהוצגו כאשר שיחקו עם אחרים. ממצא נוסף של המחקר הוא, שכאשר הילדים הושארו לשחק משחקי טאבלט לבדם, פעילות ה-pSTS הייתה הרבה יותר נמוכה, למרות שהמשחקים כללו אלמנט יצירתי ניכר.

 

כדי להבין את הרלוונטיות של ממצאי מחקר מדעי המוח הנ"ל, הזמינה ברבי באופן עצמאי סקר עולמי בקרב למעלה מ -15,000 הורים לילדים ב-22 מדינות. תוצאות סקר זה הראו, כי 91 אחוז מההורים דירגו אמפתיה כמיומנות חברתית מרכזית שהם היו רוצים שילדם יפתח, אך רק 26 אחוז היו מודעים לכך שמשחק בבובות עשוי לסייע לילדם לפתח כישורים אלה. במהלך תקופה זו בבית עוסקים ההורים יותר ויותר בתהייה האם ילדם מפתח מיומנויות התפתחות חברתית, תוך שיותר משני שלישים (70 אחוזים) מהם סיפרו כי הם מודאגים ותוהים כיצד תקופת הבידוד עשויה להשפיע על ילדם וכיצד ילדם מתקשר עם אחרים. בדומה לכך, 74 אחוז מההורים נוטים יותר לעודד את ילדם לשחק בצעצוע אם ידוע להם שהוכח כי הוא מסייע לילדם לפתח כישורים חברתיים ורגשיים, כמו אמפתיה.

 

"כגורם מוביל בקטגוריית הבובות תמיד ידענו שלמשחק בבובות יש השפעה חיובית על ילדים, אך עד כה לא היו לנו נתונים מדעיים נוירולוגיים שממחישים את היתרונות הללו," אומרת ליסה מקנייט (Lisa McKnight), סמנכ"לית וראש מחלקת ברבי ובובות בחברת מאטל. "ממצאי מחקר זה ממחישים כי משחק בבובות, כמו ברבי, מציע יתרונות חיוביים בהכנת הילדים לעתיד באמצעות טיפוח כישורים חברתיים כמו אמפתיה. תוך שאנו ממשיכים לעורר את הפוטנציאל הבלתי מוגבל הטמון בכל ילד, אנו גאים להציע בובות שמעודדות מיומנויות שאנו יודעים כי הן מוערכות מאוד על ידי ההורים ומהוות גורם מכריע בהצלחה הרגשית, הלימודית והחברתית העתידית של הילדים".

חברת מאטל מחזיקת מותג ברבי, תתמוך בממצאים אלו באמצעות מרכז מקוון בכתבות Barbie.com/Benefits, שכולל משאבים להורים, למטפלים ולילדים, שמטרתם לסייע להם בשיפור וביישום כישורי העיבוד החברתי שלהם. משאבים אלה פותחו בשיתוף פעולה עם המומחית המובילה בתחום האמפתיה, הסופרת והפסיכולוגית החינוכית, ד"ר מישל בורבה (Dr. Michele Borba).

מישל בורבה אומרת: "הממצאים המדעיים האחרונים מאוניברסיטת קארדיף ובארבי הינם יוצאי דופן וכל כך רלוונטיים לתקופה בה אנו חיים, לאור האינטראקציה החברתית המוגבלת שזמינה לילדינו. הוכח שילדים שפיתחו אמפתיה וכישורים חברתיים בשלב מוקדם בחייהם יכולים לקבל ציונים טובים יותר, להישאר בבית הספר יותר ובאופן כללי לבצע בחירות בריאות יותר. ילדים אמפתיים עשויים גם להיות בעלי סיכוי גבוה יותר להתערב לטובת ילד שמציקים לו ולנסות להתערב ולפתור את הסכסוך. ההבנה שילדים יכולים לפתח מיומנויות אלה באמצעות משחק בבובות כמו ברבי, היא מדהימה ומהווה כלי מועיל להורים".


תוצאות המחקר פורסמו בגבולות חדשים במדעי המוח האנושי כ'חקירת היתרונות של משחק בבובות באמצעות מדעי המוח' (Frontiers in Human Neuroscience as ‘Exploring the Benefits of Doll Play through Neuroscience'). מתוך ההבנה כי מחקר זה מהווה צעד ראשון לקראת הבנת ההשפעה החיובית של משחק בבובות לצד מחקר נוסף שנדרש להתבסס על ממצאים ראשוניים אלו, התחייבו ד"ר שרה גרסון וצוות אוניברסיטת קרדיף יחד עם מאטל לבצע ב-2021 מחקר נוסף בתחום מדעי המוח.

מחקר חדש של חברת מאטל ואוניברסיטת קרדיף על יתרונות המשחק בבובות - צילום ברבי יחצ (2)

גליה אלכסנדר, מנחת הורים מומחית במיומנויות חברתיות הוסיפה: "משחק בבובות היה ידוע כבר בעבר כמשחק המאפשר הבעת רגשות ותורם להתפתחות רגשית וחברתית. המחקר הנוכחי פורץ דרך בכך שנוספו ראיות מדעיות תודות לבדיקות הדימות המעידות על פעילות מוחית באזור ספציפי בשעת משחק.

כמו כן, המחקר חושף את ההשפעה החזקה גם בעת משחק עצמאי (הילד והבובה), גם שם נמצא שישנה תרומה להתפתחות החברתית וטיפוח האמפתיה. בימים אלו בפרט, כשאנו חווים בידודים, סגר וריחוק חברתי, מחפשים ההורים דרכים לטפח את הכישורים והמיומנויות של הילדים.

המחקר משווה בין משחק עצמאי בטאבלט למשחק עצמאי בבובות וחושף את האפשרויות שהבובה מאפשרת לילד להביע רגשות, תחושות ולהפיג בדידות.