עולים עם הילדים לכיתה א ד"ר אפרת לוצאטו

עולים עם הילדים לכיתה א

בכל שנה, בתקופה זו ממש, הורים רבים לילדים העולים לכיתה א' מתרגשים וחוששים מהמעבר המשמעותי מהגן לבית הספר. ההתרגשות סביב קניית הציוד הלימודי וההכרות עם מחנכת הכיתה משולבת לא פעם בדאגה לגבי מוכנות הילד, ההתמודדות עם השינויים הצפויים וגם תהיות ההורים לגבי יכולתם לסייע לילדם. במעבר מהגן לכיתה א הילדים נכנסים למסגרת חדשה, המציבה להם דרישות שונות וסדר יום שונה. לצד ההתרגשות והשמחה מהמעבר, עולה אצל ההורים השאלה 'מה אני כהורה יכול לעשות כדי להבטיח את מוכנותו של הילד לקראת המעבר החדש?' 

אם בכל שנה ההתרגשות והדאגה הן בעיקר סביב המעבר מלמידה חוויתית ומשחקית ללמידה אקדמית, הרי נראה שבתקופה האחרונה הדאגה קיבלה נופך נוסף. מזה שנה וחצי, נדרשת מערכת החינוך להתמודד עם מצבים של מציאות משתנה, למידה מרחוק ומודלים שונים של הוראה היברידית, לאור התפרצות וירוס הקורונה. ההורים במערכת החינוך בכלל, ואלה שילדיהם עולים לכיתה א' בפרט, נדרשים להתמודד גם עם תחושות של אי וודאות, דאגה ולעיתים תחושת חוסר שליטה לקראת הצפוי בשנה הקרובה. 

אחד הדברים המשמעותיים שנלמדו בתקופת הקורונה, הוא חשיבות הקשר בין הבית לבית ספר. במיוחד בתקופה של הוראה מרחוק, ההורים נדרשו לנוכחות פעילה, פניות, גילוי אחריות משותפת ואף נדרשו לידע טכנולוגי ותפעול מערכות למידה מרחוק. לא פעם, הורים לילדים בכיתה א' נדרשו לשמש מתווכים בין המורים לילדיהם, ולהיות מעורבים בהקניית הקריאה ומיומנויות יסוד נוספות. למעשה, הספרות המקצועית מעידה על כך ששיתוף הפעולה בין ההורה, המורה והתלמיד מאפשר מענה מיטבי לצרכי התלמיד, ויכול לקדם את יכולותיו האקדמיות והחברתיות-רגשיות. ילדים העולים לכתה א', זקוקים לביטחון שנרכש קודם כל מההורים והמשפחה, והוא נבנה מהכלה של מכלול החוויות בבית הספר. חשוב שההורים יהיו שם למען הילדים המתחילים את שנתם הראשונה בבית הספר, מוכנים להכיל מנעד רגשות רחב. 

לאור זאת, רוכזו כאן כמה "טיפים" שיכולים לסייע להורים לילדים שעולים לכיתה א' בתקופה זו, ורוצים להתכונן לשנה הקרובה:

היו מודעים: הכירו בתחושותיכם ובתחושות ילדיכם. דאגה, חשש, התרגשות ובלבול הם רגשות לגיטימיים לפני מעבר משמעותי, ובעיקר בתקופה של חוסר וודאות. תנו לגיטימציה לעצמכם ולילדיכם, שוחחו על תחושותיכם עם הורים שכבר עברו שנה דומה או עם יועצת בית הספר. שוחחו עם ילדיכם באופן מותאם, אמרו להם שמה שהם חשים הוא בסדר, ושתעמדו לצידם לאורך השנה. 

התכוננו מראש: במצב של אי וודאות, התכוננות מראש יכולה לסייע לתחושה של שליטה. שוחחו עם המחנכת על תוכנית הלימודים ועל אפשרות של הוראה מרחוק ומה נדרש מכם במקרה זה. ודאו שיש בביתכם אמצעי קצה כמו מחשב נוח, הורידו אפליקציות ללמידה מרחוק כגון זום ונסו לתכנן סדר יום במקרה של הוראה מרחוק. אפשר אפילו לעשות סימולציות עם הילדים בבית לתרגול. 

תמכו בזמן אמת: המעבר לכיתה א' הוא מעבר משמעותי מבחינה רגשית וגם אקדמית. הורים נדרשים להביע יותר ענין בלימודי ילדיהם ולגלות כלפיהם מחויבות רבה יותר מבעבר. מבחינה רגשית, היו עירניים למצב הרגשי של ילדיכם, נסו לאתר סימנים למצוקה ובמקרה כזה פנו לעזרת המחנכת או יועצת בית הספר. הכילו גם קשיים ותחושות של חוסר הצלחה, ונסו לשדר לילדיכם שכל התקדמות נחשבת, ופעמים רבות למידה של דברים חדשים אינה קלה. במקרה של קשיים משמעותיים, אפשר להתייעץ תמיד עם אנשי מקצוע. מאידך, שמחו עם כל הצלחה של ילדיכם, ציינו אותה במפורש בין אם התקיימה בבית הספר או בבית והתגאו בה. 

ומה לגבי תיווך לימודי? מה עושים הורים שחשים כי אין ברשותם את הידע הנדרש ללוות את ילדיהם בתהליכי הלמידה? ראשית, לא להילחץ. נסו לפנות זמן מוגדר בבית ללמידה ולא לנסות לענות לילדיכם "תוך כדי" משהו אחר. היו סבלניים ושמרו על אווירה נעימה סביב רכישת הקריאה, הכתיבה ומיומנויות יסוד נוספות. המשיכו להקריא לילדיכם סיפורים ולתת תחושה נעימה סביב הנושא, ועזרו לילדיכם במיומנויות ניהול כמו ארגון תיק, ארגון קלמר וארגון זמן קבוע ללמידה בבית. 

בהצלחה!

ד"ר אפרת לוצאטו הינה שותפה בצוות שפות במטח- המרכז לטכנולוגיה חינוכית