חווים חוסר בטחון עצמי בתקשורת בשפה האנגלית?

הבשורה הטובה – הכל מתחיל בתשתית וניתן לפתרון!

"ילדי דור הקורונה", במיוחד אלה שרק עושים את צעדיהם הראשונים בשפה האנגלית צברו פער מצטבר שיצר חשש מהשפה בכלל וברכישת הידע בשפה בפרט – הילדים האלה משלמים וישלמו בעתיד מחיר יקר  יותר!

וכל זאת למה?

לימוד שפה זרה אף פעם אינו קל. אבל ידיעת השפה האנגלית היא מעבר ל"משהו שטוב שיש". היכולת להרגיש בנוח לקום ולדבר באנגלית, לקרוא ולכתוב מהווה הרבה פעמים חסם לישראלים רבים אפילו בדברים פשוטים כמו לשוחח בזמן טיול בחו"ל!

אז החדשות הטובות – יש מה לעשות !

נפגשנו לשיחה עם מירי וייסלר, מורה לאנגלית ומאבחנת דידקטית שפיתחה את  Funglish עם לריסה מונסטרסקי- שיטה ייחודית  בינלאומית לבניית תשתית בשפה האנגלית לילדים הנמצאים בשלב תחילת רכישת השפה, שגם ילדים בעלי לקויות למידה מגיעים איתה להצלחות מרשימות. 

ב 18 השנה בהם אני מלמדת ילדים ונוער, אנגלית, הסיבות העיקריות בגינן התלמידים הגיעו אלי היו בעיקר רצון לשיפור וחיזוק, או הפרעת קשב ולקויות למידה הדורשות לימוד פרטני,
תוך מתן אסטרטגיות למידה ומענה ספציפי לקשיים.
אך לצערי, תקופת הקורונה יצרה מגמה,
בה גם ילדים שאינם מוגדרים בעלי לקויות למידה, נזקקו ללימוד פרטני ולגיבוש אסטרטגיות למידה,
כלומר נוצרו בעיות במקום בו הן לא הופיעו קודם.

זיהוי המגמה עלה מתהליך עבודה ייחודי שפיתחתי כמאבחנת דידקטית. התהליך מתחיל בדיוק אינדיבידואלי של צרכי הילד, התאמת הטכניקה וזמן הלימוד הנדרשים לו אישית,
על ידי "
אבחון סטטוס" (שיעור בן 45 דקות הבוחן את הידע הנרכש ביחס לגיל).

במסגרת האבחון נבדקים פרמטרים על פי אמות מידה של שליטה בחומר (שולט היטב, שולט חלקית ולא שולט בכלל) כגון: ידע בתשתיות בסיס, אוצר מילים וידע דקדוקי.

חשוב לציין, כי אבחון כזה מביא גם לחיסכון כספי ניכר להורים – נושא שחשיבותו אינה פחותה.

אבחוני הסטטוס העלו תופעה מטרידה של לקות בתשתיות הבסיס

מהכרה וזיהוי אותיות ה ABC, עד הכרות והבנה של 44 צירופי אותיות הקיימים בשפה (כגון: tion, ture).
חשיפת התופעה נתנה מענה לתעלומת "מגיפת השיעורים פרטיים" המתחילה בדרך כלל מכיתה ה', בה נדרשת מהילד רמה מינימלית בהבנת הנקרא, שהיא נגזרת של קריאה שוטפת ומדויקת,
כלומר,
ילדים שלא מכירים ולא שולטים בכל תשתית הבסיס – לא יכולים להגיע לקריאה מדויקת, ולכן הבנת הנקרא שלהם נפגעת. כך לדוגמא, תלמידים רבים מנסים ללמוד את כללי הדקדוק, במצב בו אינם מבינים את השימוש בזמנים השונים.
המשמעות היא לא רק כישלון ותסכול לילד בזמן הווה אלא גם פגיעה בעתידו, היות שכל חוסר כזה, נגרר עם הילד גם לתיכון ולבגרות, ופוגע משמעותית בבטחון העצמי שלו וביכולתו לתקשר בשפה האנגלית בעל-פה ובכתב. 

פיתוח ערכות 'Funglish'

תוצר טבעי של הרצון שלי לא רק לזהות את הבעיה אלא ליצר פתרון מעשי, איכותי ובר השגה להורים!
ערכות המאפשרות לילדים מגילאי 6 ומעלה,

רכישת תשתית נכונה ומבוססת, בדרך קליטה ומשעשעת המשלבת למידה

בין היתר באמצעות משחקים וספרונים קצרים וידידותיים למשתמש.

ואני שמחה לומר שהתגובות הנלהבות שאני מקבלת מהורים,

מורים ועדים ועוד שרכשו אותן רק מחזקות אותי שמדובר בשיטה הנכונה שבאמת נותנת מענה לבעיה.

מספר טיפים פשוטים להורים שילדיהם המתחילים את צעדיהם הראשונים בלימוד השפה האנגלית:

  • יצירת היכרות ראשונית חווייתית של השפה – כדאי לשלב משחקים למשל בזמן שהילדים לומדים את האותיות.
    כך לדוגמא: שמות פרטיים ושמות משפחה המתחילים באותיות שהם מכירים, שמות של מקומות ומילים זהות בשפה בעברית ובאנגלית. כך, הילד ירגיש שהוא יודע ומסוגל, ישאל שאלות וייפתח לשפה.
  • דרך זו מסייעת להשיג מטרות חשובות מעבר ללימוד אנגלית,
    כגון: בטחון עצמי, תחושת מסוגלות, סקרנות לשפה והנאה.
  • דיוק בהגיית המילים – על מנת שהילד ילמד על ידי חיקוי בעודו מחקה יחקה נכון.
  • להקפיד על משימות קצרות ומהירות – כאשר המשימות ארוכות, הדבר עשוי להמאיס את הלמידה, הילד עשוי לחוש תסכול רב וליצר אנטיגוניזם לשפה. 
  • מתן משוב מהיר ומיידי לכל הצלחה של הילד – התפקיד החשוב שלנו כהורים כי זה מה שיגרום לו להמשיך לרצות לדעת עוד.